اهداف مدرسه‌ی شهید برونسی – قسمت اول

نخستین جلسه انجمن اولیاء و مربیان
مهر ۲۶, ۱۳۹۶
اهداف مدرسه‌ی شهید برونسی – قسمت دوم
آبان ۵, ۱۳۹۶

مدرسه شهید برونسی

این سند تحوّلی هم که خوشبختانه دو سه سال پیش فراهم شد و ابلاغ شد و بر اساس آن برنامه‌ریزی شد، از نظر کارشناسان زبده و برجسته‌ی آموزش و پرورش، یک سند خوبی است، سند متینی است؛ ‫آنهایی که اهل این کارند، خبره‌ی این کارند، این سند را تأیید میکنند؛ میگویند سند تحوّل بنیادین که با ساعتها کار، با زمانهای طولانی و با تلاش فراهم شده است، همه کمک کرده‌اند که این سند بحمدالله فراهم شد و ابلاغ شد، این را کارشناس‌ها و خبره‌های آموزش و پرورش تأیید میکنند و میگویند سند بسیار متقن و مهمّی است. پس این سند باید اعمال بشود.

حضرت امام خامنه‌ای

 

مهم‌ترین عامل ، در کسب هر موفقیتی ، تدوین و مشخص کردن دقیق اهداف می باشد. هدف‌ها هستند که مقصد و مسیر زندگی فردی و سازمانی را روشن می کنند. هدف‌گذاری به مثابه ترسیم جاده‌ای برای آینده است. تلاشی ارزشمند است، که معطوف به هدف باشد. تلاش بی‌هدف، پرتاب تیر در تاریکی است . آن‌هایی که رویایی در ذهن و هدفی بر روی کاغذ نداشته باشند، مقصدشان ناکجا آباد خواهد بود.

سند راهبردی تحول نظام تعلیم و تربیت ، مبنای تمامی سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. قصد داریم در این مجال ضمن آشنایی با برخی نکات کلیدی این سند -که رهبر معظم انقلاب ضمن امضا و تأیید آن، بارها اجرایی‌شدنش را خواستار شده‌اند- اقدامات مدرسه شهید برونسی در راستای اجرای سند (با توجه به محدوده اختیارات مدرسه) را بیان کنیم.

 

چرایی به اشتراک‌گذاری اهداف

به چند منظور اهداف و برنامه‌های مدرسه به اشتراک گذاشته می‌شود:

۱- آشنایی والدین محترم با انگیزه متولیان مدرسه از طراحی برنامه‌های مختلف جهت همراهی و همکاری ایشان (در خیلی از موارد اجرای برنامه‌ها به عهده‌ی والدین است)؛

۲_نظارت بر عملکرد و مطالبه والدین از مدرسه با توجه به اهداف آن؛

۳- نقد اهداف و برنامه‌ها و ارائه پیشنهاد توسط والدین (با توجه به حضور فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در میان والدین)؛

۴-الگوبرداری دیگر محیط‌های آموزشی و تربیتی از طرح برنامه‌های مدرسه (با توجه به برخورداری مسئولین مدرسه از تجربه ۱۱ سال فعالیت‌های گوناگون تربیتی و آموزشی)

 

ابعاد ششگانه تربیت

گفتیم که مدرسه موظف است در همه ابعاد برای رشد دانش‌آموز برنامه داشته باشد. بر اساس سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان باید در ساحت‌های شش گانه زیر تربیت شوند تا در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گیرند:

  1. ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛
  2. ساحت زیستی و بدنی؛
  3. ساحت اجتماعی و سیاسی
  4. ساحت اقتصادی و حرفه ای
  5. ساحت علمی و فناوری
  6. ساحت هنری و زیبایی شناختی

و خروجی برنامه‌های مدرسه در این ساحت‌های ششگانه، باید انسانی باشد دارای

  • فکر و اندیشه؛
  • ایمان و باور محکم؛
  • علم و دانش و بصیرت؛
  • عمل صالح و شایسته؛
  • اهل اخلاق و رفتار نیکو.

.

ان‌شاءلله در قسمت‌های بعد، به تفصیل اهداف و برنامه‌های عملیاتی مدرسه را در هر بخش، بیان خواهیم کرد.

 

اهداف مدرسه‌ی شهید برونسی – قسمت دوم

 

3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 9 =